5 Langkah mencuci Muka dengan Benar

Memiliki tekhnik mencuci wajah merupakan kreatif tersendiri dalam pemeliharaan wajah sehat. Proses pencucian wajah yang benar adalah  salah satu proses pengobatan jerawat dan tidak balik lagi.

Saya yakin Anda pun mencuci muka juga. Tetapi apakah Anda mencuci dengan benar? Ikutilah lima langkah mudah cara mencuci muka dengan benar.

Bahan yang harus ada: Pencuci muka, dua handuk muka, cotton ball, toner, pelembab / Moisturizer dan air bersih.

Langkah 1
Cuci tangan sebelum Anda mencuci muka. Maksud saya cuci dengan bersih dan teliti seperti di telapak tangan, sela jari dan kuku. Lagi bagus jika Anda bisa menggunakkan sabun anti-bakteri. Pastikan tidak kotoran yang tertinggal di tangan Anda kecuali Anda mau kuman dan bakteri pada tangan Anda hinggap di muka Anda .

Langkah 2
Hapus kotoran dan efek make up di muka Anda dengan menggunakan air bersih. Kemudian lap muka dengan handuk muka. Pastikan tidak efek make up yang tertinggal untuk menghindari make up bercampur dengan pencuci muka.

Langkah 3
Basahkan muka sedikit. Kemudian guna pencuci muka yang sesuai dengan jenis kulit Anda (misalnya: jenis untuk kulit yang berminyak atau kulit kering). Sapu buih pencuci muka ke muka dan pijat seluruh muka dengan perlahan selama 30 detik ke satu menit untuk melancarkan peredaran darah dan oksigen di muka. Pastikan tidak bagian yang tertinggal seperti di sisir rambut, celah hidung dan telinga dan di bawah dagu.

Langkah 4
Bilas muka dengan air bersih. Bilas sehingga tidak buih yang tertinggal. Keringkan muka dengan handuk muka. Sapu toner pada muka dengan menggunakan cotton ball untuk mengecilkan pori pori dan mengencangkan kulit.mencuci muka untuk menghilangkan jerawat (Toner juga dapat menghilangkan kotoran yang tertinggal saat mencuci muka)

Langkah 5
Gunakan pelembab atau moisturizer pada muka untuk mengembalikan kelembaban kulit muka Anda sebab penggunaan pencuci muka bisa menghilangkan kelembaban pada kulit Anda.

Lima langkah mendapatkan wajah bersih bebas kuman, tentunya bebas jerawat. Selepas itu, jangan lupa masker wajah 3 kali seminggu, hmm wajahmu bakal putih berseri...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.