Penjagaan Kulit Muka Lelaki

Bukan Cuman wanita lho yang menjaga kulit muka, pria juga perlu membersihkan wajah, agar terlihat lebih bersih. Pria bersih, pasti cewek pada nempel. Kebersihan wajah merupakan penjagaan kesehatan pula, nah jika ingin sehat tentu dimulai dari kulit.

Tidak heranlah jika seorang pelakon amat mementingkan kebersihan diri dan wajah kerana ianya menggambarkan imejnya yang bersih. Akibat daripada tidak menjaga kebersihan wajah pada awal, kaum lelaki boleh mengalami masalah kulit wajah berjeragat hasil daripada pengumpulan minyak di muka.

Penjagaan muka bagi lelaki tidak sukar. Hanya beberapa langkah sahaja sudah cukup untuk menjaga kulit wajah:

1) Amalkan mencuci wajah 2 kali sehari dengan menggunakan pencuci muka. Ianya untuk menghilangkan debu-debu dan kotoran yang melekat di muka anda. Digalakan menggunakan sabun pencuci muka, bukan sabun mandi kerana tahap kealkalian dalam sabun mandi berbeza dengan sabun pencuci muka. Antara jenama sabun pencuci muka yang baik seperti Nivea For Men, Nugena For Men, dan Garnier For Men.

2) Cukur janggut dan misai anda untuk kemasan pada wajah anda. Jika anda hendak menyimpan janggut, misai dan jambang, cukup sekadar cukur untuk merapikannya, tidak mencukur sehingga licin. Pastikan anda menggunakan krim pencukur sebelum memulakan cukuran anda dan sapukan dengan krim selepas cukur untuk mengelakkan kawasan yang telah dicukur daripada gatal.

3) Basuh muka anda dengan air suam. Basuhan menggunakan air suam akan memecahkan minyak di muka anda dan membuka liang-liang roma pada wajah anda.

4) Pastikan kuku anda tidak panjang agar tidak menyimpan bakteri, yang dapat pindah kewajah pada saat menyentuh wajah.

5) Basuh sarung bantal, cadar, dan selimut anda sekurang-kurangnya 2 bulan sekali. Ini kerana persekitaran yang kotor memudahkan diri kita menerima pelbagai penyakit seperti selsema dan batuk.

6) Kurangkan makan makanan yang berminyak sekiranya kulit anda mudak berminyak. Makanan yang berminyak akan menjadikan kulit anda berminyak sekaligus menjadikan kulit anda tidak kelihatan segar.

7) Ambil multivitamin untuk kesihatan kulit anda. Anda boleh mengambil Vitamin C Organik 500mg untuk kebaikan kulit anda. Andai kata tidak mampu, banyakkan mengambil buah-buahan yang mengandungi Vitamin C.

Caranya cukup mudah kan? cowok juga butuh perawatan lhoo bukan hanya cewek saja.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.